[l10n-no] syslog facility

Kjetil Torgrim Homme kjetilho at ifi.uio.no
Ons 12. Okt 2022 14:57:19 PDT

on. den 12. 10. 2022 klokka 10.55 (+0200) skreiv Sigmund Hansen:

> Hvis det er et stort poeng å komme tett opp mot den engelske termen, er
> sikkert fasilitet greit. Ellers synes jeg "system", "type" eller
> "kategori" passer godt, men her blir det litt personlig preferanse og
> ikke så godt begrunnet.

"fasilitet" er veldig dårleg synest eg.  eg likar "system", evt.
"delsystem", "kategori", evt., "loggkategori".  ordet eg tenkte på sjølv
før eg las dine og Petters framlegg var "seksjon", som er OK, men ikkje
nødvendigvis betre enn desse.  eg tenkjer "seksjonar" er slikt
bibliotekarar deler biblioteket inn i.

> Fra syslog(3) om argumentet facility:

> Wikipedia bytter ut ordet program med system. Ser at noen sider som
> beskriver loggene, kaller det prosess. Det jeg liker med "system" over
> "program" og "prosess", er at "system" er litt mer generelt. Særlig om
> et system er bygd opp av flere programmer. Prosess tenker jeg på som en
> bestemt kjøring av et program, så det synes jeg blir altfor spesifikt.

definitivt.  "delsystemet" "daemon" kan ta i mot loggar for veldig mange
forskjellige prosessar og delsystem, dvs. like gjerne DHCP som NFS.
kanskje "loggkategori" er best?

--
venleg helsing,
Kjetil T.